månadsarkiv: april 2013

Sommaraktiviteter

Nu när sommaren står bakom hörnet så är det god tid att ta tag i både träning och andra aktiviteter. Det är en perfekt årstid för sport och lek ute för både vuxna och barn. Så passa på att dra med kompisarna, syskonen, familjen eller partnern för lite utomhusaktivitet ute i solen.

Kanske har ni några bra motionsspår där ni kan bl.a. löpa, gå, ha intervallträning m.m. På så sätt får du en fri plats att vara på där de andra som är på platsen är där för samma syfte. På så sätt är man inte i vägen när man utför sin aktivitet. Du kan också damma av fotbollen, golfklubborna eller kubbspelet. Alltid har vi något som står och dammar längst in i garaget som kan användas till olika aktiviteter. Även vardagssysslorna som uppkommer på sommarlovet kan bli en sorts aktivitet och sport, så som klippa gräset till exempel. Iallafall om du inte har en motorgräsklippare.

Har fantasin lämnat dig lite? eller är du kanske trött på dessa vanliga aktiviteter som fotboll, kubb, landhockey etc.? Gå in på hemsidor som friluftsfrämjandet eller liknande. Där hittar du massor av aktiviteter som är med proffsiga instruktörer och coacher. Dessutom har dem ett utbud av lite mer ”annorlunda” aktiviteter som klättring, mountainbike m.m. Aktiviteter du kanske inte har möjlighet att göra hemma och/eller själv.

Heja Sverige!

Det roligaste som finns är att heja på sina landsmän som kämpar för att ta landet till seger. Oavsett sport så brukar jag alltid kolla på VM om det är något som går på TV. Nyligen tittade jag på alpina VM och VM-kvalet Sverige mot Irland i fotboll. Jag har som en liten tradition att jag tar mig något gott att äta medan jag hejar på Sverige. Det är roligt och extra roligt om man bjuder in vänner som kan sätta guldkant på vardagen.

Nu börjar nästa sports världsmästerskap. Denna gång blir det Ishockey VM jag ska följa. Den goda maten är planerad och vännerna vet vad vi ska göra under hela majmånad. Innan dessa världsmästerskap brukar jag även läsa på lite. Hur ser läget ut för svenskarna? Hur goda chanser har vi? Jag gick in på en nyhetssida, vmhockey.se, och läste mig till att våra svenska hockey grabbar inte alls är redo. Det är deras jobb att vara i form. Tidigare har Sverige alltid lyckats hyfsat bra i hockey VM. Så vad är det som har ändrats undrar jag? Förhoppningsvis tar sig laget i kragen och ger oss några riktig bra matcher – helst ska de såklart ta guld. Det finns ingenting bättre än att ha följt Sverige för att sedan se dem ta guld. Lite som i förra årets melodifestival. Det var några riktiga guldkväller för mig och vännera.

Dags att motionera

Nu när snön äntligen börjar avta kan det vara dags att ta tag i sig själv. Träna bort fettet från vintertiderna då man helst bara satt inomhus och åt gott. Nu får det bli nyare och bättre tag. Ta på sig träningskläderna – som kommer att sitta lite tajtare än vanligt – och springa ut på spåren. I samband med träningen kan det även vara bra att se över sin kost. Ät inte alltför mycket dålig mat och ta reda på vad det är du behöver. Behöver du mycket kolhydrater eller mycket protein? Följ sedan dina matplaner slaviskt. Lura inte dig själv att det är okej att unna dig själv chips – för det är det inte! När det väl kommer till kost och träning så är en balanserad sådan bäst. Undviker du den balanserade kosten en enda dag så kommer det att kosta dig en dag ytterligare att ta igen det. Dessutom kommer du av dig om du avbryter din kost och träning – och behöver börja om.

Variation är också en betydande faktor. Byt mellan jogging, cykling, simning och vanliga träningspass. Byter man träningsvarianter har det större effekt på kroppen och hur snabbt den kan ta upp träningen. Dessutom tränar man hela kroppen på ett helt annat sätt och inte bara specifika muskler. Så ta närmsta cykel eller joggingskor och ge dig ut på vägarna – med reflexer om du springer senare än klockan åtta.